De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt werkt aan aanpassingen van zijn tolplannen.

Dat meldt Duitslandnieuws.nl.

Veel Duitse deelstaten protesteren heftig tegen het voornemen om enkel buitenlanders te laten betalen. Ze vrezen dat het grensverkeer zal lijden. Minister Dobrindt van verkeer wil de weerstand wegnemen met een trucje.

Het is de heftigste discussie binnen de regering van Angela Merkel. De christendemocratische CSU uit Beieren wil per se een tol voor buitenlanders invoeren. Dat stuit bij coalitiepartners CDU en SPD tegen de borst. Volgens hen past het niet binnen de Europese wetten en lijdt bijvoorbeeld de grensregio met Nederland er onder.

Formuleertruc: geen controle op lokale wegen

Verkeersminister Dobrindt laat onder druk van het verzet zijn koppigheid enigszins varen en werkt aan enkele aanpassingen. Dat doet hij de wet anders te formuleren. Volgens Bild am Sonntag zou hij het tolvignet weliswaar wel voor alle wegen willen invoeren, maar op lokale en regionale wegen wordt er dan niet gecontroleerd. Daarmee zouden de bezwaren van CDU’ers uit Noordrijn-Westfalen en Baden-Württemberg kunnen worden weggenomen.

De coalitiegenoten keerden zich tegen de plannen van hun eigen verkeersminister, omdat hierdoor het kleine grensverkeer over lokale wegen met bijvoorbeeld Nederland onder druk zou komen te staan.

De mogelijke aanpassing van het wetsvoorstel neemt bovendien de discussie weg met de deelstaten over wie het geld krijgt van auto’s die op regionale wegen rijden. De deelstaten vonden dat de landelijke overheid geen recht had op dat geld.

Politieke verdeeldheid

CSU-leider Horst Seehofer wilde niet op deze mogelijke plannen ingaan, maar verklaarde alvast dat de strijdbijl was begraven. In Bild am Sonntag vertelde hij dat hij met CDU-minister Wolfgang Schäuble had gesproken.

De minister van Financiën werkte op zijn eigen ministerie aan een alternatief plan uit onvrede over de ideeën van CSU’er Dobrindt. ”Eind oktober ligt er een nieuw wetsvoorstel waarbij we alle bezwaren uit de grensregio’s wegnemen”, aldus Seehofer. “Ik ben zeer tevreden.”

Protesten van Nederland wegnemen

In de oorspronkelijke plannen staat dat vanaf 2016 iedereen een vignet moet kopen van gemiddeld 88 euro per jaar om van alle Duitse wegen gebruik te mogen maken. Duitse automobilisten krijgen dit bedrag terug via een compensatie in de wegenbelasting waardoor uiteindelijk enkel buitenlanders betalen. Zij brengen bezorgen naar schatting de Duitse schatkist jaarlijks 600 miljoen euro.

Volgens Der Spiegel zijn de huidige wetsvoorstellen onderdeel van een veel omvangrijker plan. CDU/CSU en SPD willen het complete wegenbelastingsysteem helemaal ombouwen.

Nu gaat veel geld uit deze belasting in de algemene pot, in plaats van dat het besteed wordt aan het onderhoud en nieuwbouw van de infrastructuur. Jaarlijks komt Duitsland miljarden te kort, waardoor vele bruggen op instorten staan. Achter de schermen zouden ambtenaren werken aan een plan om die scheefgroei te herstellen.

Lees ook op Duitslandnieuws.nl

Duitse spaarders vluchten naar Nederland

Wie maakt de beste auto: reclameoorlog tussen VW en Toyota

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl